Heeft je auto een kras of andere beschadiging opgelopen? Dan is biedt het schuren van een auto uitkomst. In dit geval gaat het om een precieze schuurklus, welke wel enige ervaring vereist. De basis voor een goede laklaag bestaat immers uit schuren en plamuren. In deze blog geven we meer informatie over de schuurpapier keuze, soorten schuurtechnieken en welke schuurmachines je voor deze klus kunt gebruiken.

Auto schuren, hoe pak je dit aan?

Er zijn verschillende manieren voor het schuren van een auto. Zo heb je de keuze uit het droog en nat schuren van een auto. Beide manieren hebben zo hun voor- en nadelen. Daarnaast kun je nog kiezen voor zandstralen. Dit is een grove behandeling, waarbij gritkorrels in combinatie met perslucht tegen de oude laklaag worden geblazen.

Bij het schuren worden er over het algemeen koperborstels, watervast schuurpapier en een krachtige schuurmachine ingezet. Dit zijn met name pneumatische of excentrische schuurmachines. Ronddraaiende bewegingen zorgen er namelijk voor dat er een egaal oppervlak ontstaat.

Schuurpapier keuze

Gebruik altijd de juiste korreldichtheid. De hoeveelheid korrels wordt bij schuurpapier aangegeven met de hoofdletter ‘K of P’. Hoe lager het getal, hoe grover het schuurpapier. Bij het auto schuren wordt er altijd stapsgewijs gewerkt. Dus je begint met grof schuurpapier en bouwt dit langzaam op naar fijn schuurpapier. Bijvoorbeeld in de volgende stappen: 80, 120, 160 en 200.

Welke schuurmachine is nou het beste?

Wil je echt precies schuren, dan is handschuurpapier geschikt. Echter duurt dit ontzettend lang en is een schuurmachine onmisbaar. De beste schuurmachine voor deze schuurklus is een (pneumatische) roterende excentrische schuurmachine. Met behulp van deze machine kun je fijne krassen creëren, waardoor enige schade ook beperkt blijft, mocht het mis gaan. Tevens kun je deze machine ook als polijstmachine gebruiken. Het polijsten zorgt ervoor dat de laklaag gaat glimmen, wat je natuurlijk wilt bereiken.

Schuurmachine auto bestellen? Dit kan eenvoudig online bij de wat grotere webwinkels.